duminică, 27 ianuarie 2013

Interviu cu Cedry2k

Cedry2k - Contra Cost (Cu Nimeni Altu' si Dj Faibo X) from Lawliet Serenity on Vimeo.


Pe vremuri, poeţii îşi cântau versurile suav la „lumina lunii” – astăzi însă e prea mult zgomot şi orice cântec trebuie strigat în „bătaia furtunii”. Ca să ieşi din sistem, trebuie să mergi împotriva lui. Ca să-I urmezi lui Hristos, trebuie să te lepezi de toate. Cum s-a lepădat de muzică şi din ce motiv ne răspunde unul din artiştii rap cei mai iubiţi astăzi, Cedry2k, pe numele său adevărat Marius Stelian Crăciun, într-un „rap-interviu” pe care l-am aflat mai viu presărându-l cu versuri din cântecele sale…

- Cine e Cedry2k?
- Un personaj pe care l-am creat ca să mă adaptez cerinţelor anilor 2000 şi totodată un răspuns la presiunile sociale pe care le-am simţit în cadrul copilăriei şi adolescenţei. Este un rebel, un neînţeles, a fost şi nihilist la un moment dat…
Până m-am trezit ca şi alţii pe baricade
Înrolat aiurea în războaie moderne mascate
Unde oameni dispuşi la orice pentru nimic
M-au transformat rapid din Stelică-n Cedry2k.
- Un nihilist care a ajuns totuşi la Dumnezeu… Ce-au zis cei care te cunoşteau când au văzut întoarcerea ta la credinţă?
- Evident că fiecare a văzut în mod diferit schimbarea mea. Unii se bucură pentru mine şi mă încurajează constant; alţii, dimpotrivă, sunt dezamăgiţi, mă consideră un habotnic, un îndoctrinat. Bineînţeles, tema credinţei este una extrem de sensibilă – mai ales astăzi, când foarte mulţi renunţă la religia lor, din diverse motive. În societatea modernă, tinerii manifestă o teamă constantă faţă de Biserică – normal, cineva a avut grija de asta… Oricum, nu mi-am propus să îi mulţumesc pe oameni, ăsta e rolul politicienilor.
Acum lasă-mă dacă vezi că mi-am găsit drumul,
Când făceam pe nebunul nu mai mârâiaţi nici unul.
- Cum ai ajuns să-L cauţi pe Dumnezeu?
- Din dorinţa de a fi fericit. Am rezonat dintotdeauna cu realităţile creştine… Dar ceea ce m-a împins să-L caut pe Dumnezeu vine, în mare parte, din eşecul ştiinţei (psihologie, filosofie, sociologie) de a-mi explica mersul vieţii, în general – şi rostul nostru, natura umană, în mod special. Căutarea în sine presupun că ţine de natura mea. Niciodată nu m-a interesat nimic mai mult decât Adevărul ascuns în spatele realităţilor materiale. Descoperirea lui Dumnezeu încă se derulează – la sfârşit tragem linia…
- Ce înseamnă să fii creştin?
- „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta şi din tot sufletul tău şi din toată puterea ta şi din tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuţi”.
- Crezi că muzica rap e o cale de a-L mărturisi pe Dumnezeu?
- Şi asta e o chestiune delicată… Nu, nu consider. Tobele, ritmul, chiar şi armoniile duc la un alt soi de ,,beţie a minţii”. Mi-e imposibil să cred că Duhul Sfânt poate veni în astfel de situaţii… Muzica rap e rebeliune, nu are nimic în comun cu pacea inimii. În plus, să nu uităm că predica fără trăire nu-i decât o trăncăneală. Este motivul pentru care în noiembrie scot ultimul material solo semnat ,,Cedry2k”, şi renunţ la muzică.
Ce auzi sunt ultimele ţipete ale instinctului
Ce crede doar în sine şi în strălucirea argintului
Ce n-auzi sunt ultimele şoapte ale conştiinţei
Ce crede în harul primit în urma pocăinţei…
- De ce ai ales Ortodoxia?
- Adică de ce mi-am ales identitatea spirituală şi naţională? Nu am ales nimic. Am fost ales, slavă Domnului! Ăsta e neamul meu: români creştini ortodocşi. N-am găsit nici măcar un motiv logic, sau de altă natură, care să mă facă să mă dezic de ei.
- Totuşi, vedem că românii suferă de o lipsă a identităţii naţionale. Ce înseamnă să fii român?
- Român înseamnă să cunoşti limba română, să studiezi istoria României (şi nu mă refer la aia din manuale!) şi, bineînţeles, să participi la conservarea şi promovarea valorilor româneşti şi-a drepturilor naţionale.
Care e sistemul tău valoric
Când cineva ascunde cu grijă adevărul istoric?…
- Ce sfat ai pentru tinerii români?
- Să caute Adevărul din spatele realităţii.
Tre’ să-i respectăm regulile cu stricteţe,
Să ţinem puştii departe de treburile ce ne-au mâncat nouă din tinereţe,
Şi să-nveţe despre frumuseţe
Şi greşeli vechi scrise cu sânge pe perete,
Ca nu cumva să le repete…
- Ce părere ai despre denigrarea constantă care se face în mass-media la adresa Bisericii Ortodoxe?
- Presa e folosită din plin în atacurile împotriva Ortodoxiei, bazându-se pe lipsa de educaţie (în special duhovnicească) a oamenilor, pentru a le fura, încet-încet, Biserica. Am lucrat în presă – cei mai mulţi jurnalişti sunt fascinaţi de lumea politică, aspiră la ea şi, mai grav, au legături cu ea. Poate presa o fi a cincea putere în stat, dar momentan e aservită.
E ultimul ceas al supremaţiei minciunii
Şi apoi vom ieşi din labirintul stricăciunii
Că nu putem sta-n genunchi doar c-aşa vor unii,
Dar vom sta-n genunchi pentru-mplinirea rugăciunii…
- Cum ne putem feri de înşelările lumii?
- Numai respectând Cuvântul lui Dumnezeu, Sfânta Scriptura.
Şi-ar tre’ să ne lăsăm ghidaţi de Sfinţii Părinţi
Dar ne minţim ipocriţi, de-aia ne simţim istoviţi,
Şi loviţi, şi răniţi, şi goliţi, şi goniţi,
De-atâta slavă deşartă şi dragoste de-arginţi.
- Prin intermediul mass-media şi al televizorului în special, se duce o luptă foarte mare împotriva tinerilor. Se încearcă tot mai mult împrăştierea şi depersonalizarea minţilor tinere…
- Nu mi se pare că e o luptă dusă numai împotriva tinerilor – dar, într-adevăr, ei sunt cei mai afectaţi de torentele de informaţii complicate şi contradictorii, pentru că nu ştiu să discearnă, tind să amestece lucrurile, cei mai mulţi cad repede într-o extremă sau în cealaltă… Cred că, atâta timp cât nimeni nu poate defini exact ce este ,,bunul-simţ”, elementul esenţial în orice relaţie inter-umană, apropierea de Dumnezeu este singura soluţie pentru însuşirea unor valori adevărate. Oricum, trebuia să ne aşteptăm la asta – profeţiile zic clar, e vremea cernerii…
- Rezultatele la examenele naţionale din şcolile româneşti sunt tot mai slabe în ultimii ani, iar asta arată, evident, o scădere a nivelului educaţiei. Cine este responsabil pentru această situaţie?
- Am avut neşansa de a cunoaşte, în 16 ani de şcoală, profesori foarte buni şi alţii foarte slabi. Totuşi, nu consider că de vină sunt cadrele didactice. Cred că părinţii şi capitalismul poartă principala vină pentru distrugerea educaţiei. Copiii au imitat dintotdeauna comportamentul adulţilor – deci, cumva, e vina „modelelor”. Nu ştiu la ce ne-am fi aşteptat când s-au deschis „magazinele de vise” – la creşterea numărului de olimpici?!
Și, renunţăm la cruce
Și, ne-ndopăm cu rânced
Și, ne-adăpăm cu sânge
Și, ne-amărâm cu dulce.
- Dacă tot ai pomenit de modele… crezi că mai au tinerii de astăzi modele?
- Da, au… Dar nu ştiu dacă ăsta e un aspect pozitiv… Reperele lor sunt mai degrabă super-eroi care fac băi de sânge decât oameni care au construit ceva concret în societate. Toţi puştii îl iubesc pe Jay-Z, dar habar nu au cine a fost Petrache Poenaru sau Nicolae Paulescu… Oamenii luaţi drept modele sunt, de obicei, cei care au reuşit din punct de vedere material sau cei care au ajuns faimoşi. Din câte văd eu, cam astea sunt criteriile…
- Dar „Sfinţii închisorilor” ar putea fi un model pentru tinerii acestei ţări?
- Ar fi extraordinar să fie aşa, dar nu sunt convins că tinerii sunt atât de recunoscători faţă de aceşti Oameni care s-au opus sclaviei. Ca să ajungi să conştientizezi sacrificiul acestor martiri, trebuie în primul rând cercetare. Însă media, cum spuneam, nu are nici un interes în promovarea lor, iar tânărul va fi mai atras de succesul (vizibil) al lui Lil Wayne, decât de puritatea (invizibilă) a lui Valeriu Gafencu…
Lene-n vene-n gene, temeri moderne de semeni, probleme,
Vedem semne, dar pesemne vrem să credem că-i devreme.
- Şi modelul tău care este?
- Iisus Hristos.
- Cum te-a influenţat familia în viaţă?
- În cel mai favorabil mod: am fost binecuvântat să trăiesc într-o familie conştientă şi unită, o familie creştină clasică, al cărei model începea să dispară deja la periferia societăţii în anii 1980. Ai mei sunt nişte oameni simpli, dar foarte tari, şi în mod sigur au avut cea mai puternică influenţă asupra mea. Am conştientizat asta încă de mic, când mă uitam în jur şi vedeam extrem de multe cazuri de familii destrămate, multe drame ale căror efecte aveam să le văd mai târziu. Eu am fost binecuvântat, slavă Domnului!
- Care crezi că sunt principalele pericole care ameninţă familia creştină de azi?
- Sunt tot mai multe: în primul rând avortul, acest genocid continuu, mi se pare de neconceput. Am văzut că lumea priveşte asta cu lejeritate, dar sute de mii de avorturi pe an au transformat România într-un abator uman. De asemenea, căsătoriile dintre homosexuali mi se par foarte nocive la adresa instituţiei familiei, precum şi toleranţa faţă de pedofilie sau incest. Toate aceste aspecte îmi denotă un atac deliberat şi virulent asupra familiei creştine. Mai cred şi că, dintre toate aspectele „evoluţiei” sociale, aceasta este cea mai gravă.
N-aş fi anti-sistem, dar nu pot fi pentru
Stânga sau dreapta pentru că Dumnezeu e-n centru.
- Peste tot în lume, la orice nivel social, se urmăreşte crearea haosului. Crezi că acest lucru este premeditat? Cine are de câştigat din asta?
- Bineînţeles că este premeditat: de la corporaţii care încurajează pe toate căile consumul – consum care, se ştie, duce la dispariţia spiritualităţii – până la politicieni, care creează panică şi haos pentru a obţine mai multă putere din partea populaţiei. Cine nu crede în Adevărul lui Dumnezeu se va speria tot timpul de realităţile lumeşti. Frica e absenţa dragostei.
E ultimul ceas în care poţi să-ţi dai seama
Că nu psihiatrul, ci dragostea-nvinge teama…
- Dragostea a ajuns să se confunde tot mai mult cu sexualitatea…
- Eu nu cred că face cineva astfel de confuzii. Cred că mulţi, şi tineri, şi adulţi, îşi ascund păcatul dorinţei carnale după conceptul de dragoste. În primul rând trebuie să înţeleagă sacrificiul suprem al Mântuitorului pentru a fi cu adevărat motivaţi să descopere dragostea adevărată. Îmi pare rău pentru toţi cei care aleg plăcerea în locul Fericirii – mă doare pentru că şi eu am făcut această greşeală şi îi cunosc consecinţele.
Da’, pentru mine-n sfârşit, e clar ca lacrima,
Că nu-i luminat un suflet care păstrează patima.
- Ce este fericirea?
- Aş numi-o aflarea Împărăţiei lui Dumnezeu.
- Cum defineşti singurătatea?
- Lipsa lui Dumnezeu.
- Care este scopul vieţii creştine?
- Mântuirea sufletului. Fericirea de care mă întrebai mai devreme.
- Ce cărţi recomanzi tinerilor de astăzi?
- În primul rând Noul Testament, Psalmii şi Patericul, dar şi orice alte cărţi scrise de Sfinţii Părinţi. Fiecare îşi ştie cel mai bine propriile patimi şi slăbiciuni, aşa că va găsi în aceste lecturi adevărate medicamente pentru ele. Desigur că trăirea e totul – să fim mai buni, în primul rând!
Eram marele nemulţumit, huzurind prin Lacteea
Abia întors acasă, la Tată-am prins ideea
Că iubirea e culmea,
Cheia la rătăcirile mele şi foametea din lumea a treia.
e aceea las atitudine dură,
Mândrie şi furie de gură şi scapă de procuratură
Plus că procedura nu spală păcatele.
Iartă-ţi deci fratele!
Iubeşte-ţi aproapele şi natura!
Respectă Scriptura!

A consemnat Cezar Machidon

sursa: familiaortodoxa.ro

Un comentariu:

pest management sydney spunea...

Good site! I really love how it is simple on my eyes and the data are well written. I am wondering how I could be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your RSS feed which must do the trick! Have a great day! “You can discover what your enemy fears most by observing the means he uses to frighten you.” by Eric Hoffer.

-----------
spiders control sydney | sydney termite control | termite inspection sydney